NIEUWS

Voortgang project 'Wwft'

Inmiddels is het project ´Wwft´ afgerond. In samenwerking met een tiental opdrachtnemers is er in twee jaar hard gewerkt aan het uitvoeren van cliëntonderzoeken, compliance scans  en het inzichtelijk maken van organisatiestructuren.  Wij vroegen drie van onze opdrachtnemers om hun verhaal te delen.

Vivian
Manders

Vivian Manders is masterstudente aan de Universiteit van Tilburg. Hier is zij de masters 
Ondernemingsrecht en Law & Technology aan het afronden. Daarnaast is zij bij Forma 
Juridisch Adviesbureau juridisch medewerker 'Wwft'. Zij is gespecialiseerd in alle 
werkzaamheden betreffende de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van 
terrorisme. 

“Tijdens het uitvoeren van cliëntenonderzoeken heeft een complexe bedrijfsstructuur mijn voorkeur. Hierbij worden namelijk mijn kwaliteiten, zoals onder meer oog voor detail en structureel te werk gaan, daadwerkelijk benut.”

Ehsan
Askanderi

Ehsan Askanderi is derdejaars student Notarieel recht aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Binnen Forma Juridisch Adviesbureau is hij medeverantwoordelijk voor de werkzaamheden van het ‘Wwft’ project. Bij dit project houdt hij zich bezig met werkzaamheden omtrent de structuren van entiteiten inzichtelijk maken en voorbereidende taken verrichten. 

“Dankzij de goede begeleiding en leuke collega's binnen Forma Juridisch Adviesbureau, heb ik mezelf de afgelopen periode verder kunnen ontwikkelen in de Wwft.”

Viviënne
de Jong

Viviënne de Jong heeft in het afgelopen jaar haar bachelor afgerond en is inmiddels begonnen met de master Financieel recht aan de Universiteit Leiden. 

“Door de professionals van Forma Juridisch Adviesbureau kan ik nu al in contact komen met specialistische vakgebieden zoals de Wwft, hetgeen mij een unieke kans biedt om een kijkje te nemen in mijn rechtsgebied. De heren van Forma beschikken over juiste capaciteiten om een efficiënte en effectieve werksfeer te faciliteren. Het aanwezige enthousiasme resulteert in een motiverende en succesvolle samenwerking.”

Project 'Wwft'

Op 15 juli 2020 hebben wij een bijeenkomst gehad met onze opdrachtnemers voor het project 'Wwft'. Het was een geslaagde middag waarbij er veel informatie is gedeeld. Binnenkort zullen wij met dit hele team werken aan het project. Wij hebben er zin in en zijn trots op dit team.

Update: vacature 'juridisch medewerker Wwft'

In de afgelopen weken zijn er enorm veel sollicitaties binnengekomen voor de vacature 'juridisch medewerker Wwft'. Inmiddels zijn er dus genoeg kandidaten voor deze functie en daarmee is deze vacature niet meer beschikbaar. 

VACATURE | JURIDISCH MEDEWERKER WWFT

*Deze vacature betreft tijdelijk werk (2-3 maanden)!
Ben jij een student/ondernemer en heb jij affiniteit met het juridisch gebied? Wil jij graag thuiswerken en je eigen uren indelen en kan jij per direct beginnen? Wij zijn een jong, professioneel bedrijf en wij zijn op zoek naar enthousiaste collega’s! 
Wie zijn wij?
Forma Juridisch Adviesbureau is een vennootschap onder firma die is opgericht door drie studenten met verschillende achtergronden, met als gevolg een goede en fijne samenwerking. 
Wat zijn jouw werkzaamheden?
In het kader van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) zijn bedrijven verplicht om een integere bedrijfsvoering te bewaken en te bevorderen. Daarnaast moeten zij voorkomen dat zij bewust of onbewust betrokken raken bij het witwassen van geld of het financieren van terrorisme. Hiervoor ga jij onder andere:
• KvK-uittreksels verzamelen en documenteren;
• Vertegenwoordigers van bedrijven identificeren en verifiëren;
• Compliance scans op de bedrijven en vertegenwoordigers uitvoeren;
• Aandeelhouders achterhalen en registeren.
Bovenstaande wordt vastgelegd in een centraal systeem. Hiervoor wordt een laptop ter beschikking gesteld.
Wat bieden wij?
• Flexibele werktijden;
• Werken vanuit huis;
• Een werklaptop;
• Persoonlijke begeleiding en training;
• Een marktconforme vergoeding.
Jij
• Bent in staat tenminste 24 uur per week te werken (voor 2-3 maanden);
• Hebt een goede beheersing van de Nederlandse taal in woord en geschrift;
• Hebt minimaal HBO werk- en denkniveau;
• Hebt bij voorkeur kennis op juridisch gebied.
Ben jij enthousiast geworden na het lezen van deze vacature? Stuur dan jouw CV en sollicitatiebrief naar info@formajuristen.nl.

Nieuwe inwerkingtredingsdatum Omgevingswet: 1 januari 2022

Na overleg tussen de VNG, het Netwerk Managers Omgevingswet en de Taskforce Omgevingswet is er een nieuwe datum vastgesteld voor de inwerkingtreding van de Omgevingswet. De datum van 1 januari 2022 is de eerste mogelijkheid voor de inwerkingtreding van de wet, waarbij er wordt voldaan aan de criteria. De VNG geeft aan dat alle tijd hard nodig is om de noodzakelijke voorbereidingen te realiseren.

Verschillende gemeenten waren reeds in gevorderd stadium met de implementatie van de wet en betreuren het uitstel van de inwerkingtreding. Voor het vaststellen van de omgevingsvisie hebben gemeenten de tijd tot 2024 en voor het omgevingsplan tot 2029. 

Vorige week maakte de minister per brief aan de Kamers de nieuwe datum van inwerkingtreding bekend. Het Rijk en de koepels hebben verklaard dat de nieuwe datum wenselijk en realistisch is. Ten slotte gaf de minister aan dat het belangrijk is om de energie vast te houden en door te blijven werken aan de wet, waarmee er eenvoudiger gewerkt kan worden aan een fysieke leefomgeving.

Komst van de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer in 2021

Afdeling 2.3 van de Algemene wet bestuursrecht zal met de komst van de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer een aantal veranderingen ondervinden. Sinds de inwerkingtreding van de vorige regeling in 2004 zijn er op maatschappelijk en technisch gebied drastische ontwikkelingen ontstaan waardoor de eerdergenoemde afdeling van de AWB zal moeten worden herzien. Daarnaast zijn er aanzienlijk veel nieuwe mogelijkheden ontstaan op het gebied van het bestuurlijk verkeer. Door deze mogelijkheden
liggen er kansen om het gebruiksgemak te verbeteren en de doelmatigheid van de verwerking van gegevens te bevorderen.

Het huidige art. 2:1 Awb zal een belangrijke wijziging ondervinden, aangezien de rol van de overheid verandert in dit artikel. Reeds staat in dit artikel vermeld dat eenieder die via elektronische weg communiceert met de overheid zich kan laten bijstaan door een gemachtigde. De gemachtigde treedt in dit geval op in de plaats van de burger (juridisch gezien). Na de wijziging van dit artikel zal de overheid een additionele rol krijgen. Dit houdt in dat het overheidsorgaan zorg moet dragen voor hulp bij het verkeer met het betreffende bestuursorgaan. 

Jaarverslag rechtspraak 2019

In de afgelopen week is het jaarverslag van de rechtspraak van 2019 verschenen. Totaal waren er 1,54 miljoen rechtszaken. Ten opzichte van 2018 waren er zo'n 20.000 rechtszaken meer, een kleine stijging. Deze rechtszaken werden mede mogelijk gemaakt door 2.488 rechters en raadsheren, die  ondersteund werden door 8.440 medewerkers.

Invoering Omgevingswet opnieuw uitgesteld

Gisteren is bekendgemaakt dat de invoering van de Omgevingswet (1 januari 2021) opnieuw is uitgesteld. Dit schreef minister Van Veldhoven van Milieu en Wonen in een brief aan de Tweede Kamer. De Omgevingswet zou de grootste wetswijziging zijn sinds 1848. De wet vereenvoudigt de regels omtrent ruimtelijke ordening en leefomgeving. Daarnaast zorgt deze wet voor snellere procedures met betrekking tot het aanvragen van vergunningen. 

De voornaamste redenen voor het uitstellen van de wet zijn de huidige coronacrisis en enkele ICT-problemen. Door alle maatregelen van de coronacrisis is de inwerkingtreding van de wet in 2021 niet mogelijk. De ICT-problemen uiten zich in vertraging in de verwerving van lokale software.

Het plan was dat de Omgevingswet al in 2018 in werking zou treden. Wanneer de wet wel in werking zal treden, is nog niet bekend. 

Overzicht urgente rechtszaken

Vanwege het coronavirus zijn verschillende rechtbanken, gerechtshoven en andere colleges gesloten. Hierbij een overzicht van alle urgente zaken die wel plaatsvinden.

Bestuursrecht
Alleen voorlopige voorzieningen met 'superspoed'
en vreemdelingenbewaringszaken.
Handel en Kanton
Alleen bij superspoed: kort gedingen, deelgeschillen, voorlopige voorzieningen en beslagrekesten. Curatele, bewind en mentorschap
Voor spoedeisende zaken moet er contact worden opgenomen met het gerecht.
Insolventiezaken
Faillissementszittingen, moratoria, voorlopige voorzieningen, surseances van betaling, verzet-zaken en zaken over salaris curatoren/bewindvoerders worden schriftelijk behandeld. Gijzelingstaken zullen telefonisch worden behandeld.
(Jeugd)Strafrecht
Zaken over voorlopige hechtenis, de (voorlopige) tenuitvoerlegging, de herroeping VI, de verlenging PIJ en de gedragsbeïnvloedende maatregel (GBM), doorzoekingen en (super)snelrechtzittingen.
Familie- en jeugdrecht
Spoedeisende ondertoezichtstellingen, verlenging uithuisplaatsingen in het gesloten kader, spoedverzoeken in het jeugdrecht, voorlopige
voorzieningen en spoed-kortgedingen gaan zoveel mogelijk middels telefonisch horen. Verlenging van ondertoezichtstellingen en de verlenging van uithuisplaatsingen in het open kader gaan middels
een verlengingsbeslissing.
WVGGZ, WZD en WPG
Bij het nemen van urgente beslissingen zal er telefonisch worden gehoord.
Hoger beroep civiel recht
Spoed-kortgedingen handel en faillissementszaken.
Hoger beroepen familie- en jeugdrecht
Gesloten plaatsingen, ondertoezichtstellingen en uithuisplaatsingen, voorlopige voorzieningen en spoed-kortgedingen gaan zoveel mogelijk middels telefonisch horen. Machtiging gesloten jeugdhulp:
geplande mondelinge behandelingen gaan door.
Wraking
Wrakingszaken worden zoveel mogelijk schriftelijk behandeld. 
Share by: